Ridsport eller inte?

Jag har inriktat mig på en gren i ridning som tydligen inte är en inriktning, Western.
På Svenska Ridsportförbundets hemsida finns det spalter för varje sport, det som inte finns med är Western.
Varför är inte Western en sport som alla andra? Vad skiljer min inriktning fån en annan? Någon skillnad borde det vara, annars hade jag kunnat gått in på Svenska Ridsportförbundets hemsida och klickat mig in på en spalt för mitt eget intresse. Western är en sorts dressyr, vad gör Westerngrenen för fel som gör att det inte är en Svensk sport.

När jag var nio år började jag rida en häst som hette Jill. Den hästen var Westerntränad och det jag föll för var att jag jag gjorde nästan samma saker som i dressyr, fast med långa tyglar och utan att skänkla på hästen när den skulle byta gångart.  När jag tränat ett tag och började prata om det med mina ridkompisar så insåg jag att det var något som inte stämde. De tittade lite konstigt på mig och sa att det inte var en "riktig" sport. Jag började fundera på vad de sagt och tittade mig omkring. Jag insåg att det jag höll på med var något som folk tittade ned på, något som inte var "okej". Men jag tyckte ju att det var roligt, så jag fortsatte, trots vad andra människor sa.

Tittar jag tillbaka på den här tiden så inser jag hur mycket skit jag fått, en gång när jag var på en ridskola kom det fram en tjej till mig och frågade:
- Vad håller du på med?
Sådär otrevligt, jag menar, jag hade bara viftat bort min häst med grimskaftet för att hon stod och pillade mig i nacken, jag vill inte ha en häst som gör så, Mitt val....
Men jag är otroligt glad över att jag fortsatte, det gav mig otroligt mycket, och jag kunde inte haft det roligare än med min fina Jill.

Idag springer Jill omkring på gröna ängar i Trappalanda, utan att ha ont i sina knän. Jag kommer vara henne evigt tacksam, hon hjälpte mig otroligt mycket.
Mitt liv fortsätter, och jag kommer alltid fundera varför inte jag får vara en del av Svenska ridsportförbundet.

Vila i Frid fina vän<3



Johanna




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0