Min åsikt.

Okej, under en längre tid har jag burit på en ilska, som bara en av mina vänner vet om, Johanna. En annan vän vet nog också, men jag tror inte att hon tar det på samma sätt, med samma förståelse.

Nu är det såhär att jag har egna val i livet, egna vägar att välja och egna framtidsplaner.
Mitt liv, Jag väljer..

Detta handlar om en del av denna ilska som jag bara vill skrika ut varje dag, allt detta tjat om att ha en "riktig" häst.

För det första trodde jag att alla hästar var hästar, oavsett om de är den där bruksnordisen eller fullblodshästen? Jag anser att ett varmblod eller ett kallblod är en häst precis som alla andra, jag står vid min åsikt varje dag. Spelar ingen roll. MEN, då finns det dessa ryttare som ska pränta in i mitt huvud att så är det inte, de är något som man har om man vill skritta ut i skogen någon dag i veckan, "inget att ha".

Jag är så less, okej?

En gång fick jag höra att jag "försvarar" travhästar för att jag rider en själv, och att man då ska bli mer beskyddande.. Visst, men någon gång kom jag in travhästens liv, eller hur? 
Jag får höra att man inte kan galoppera dem osv. Men snälla, hästar galopperar, okej? ALLA hästar behöver träna för att få en bärig galopp, ALLA hästar.
Har fått höra att en travhäst köper man om man har bristande kunskap och inte vet vad man vill. Det är bara struntprat rätt igenom, varför skulle man då köpa just en travhäst? En travhäst är som en outbildad ridhäst, de kan ingenting inom de vi vill få dem till, vi utbildar dem, ALLA hästar behöver utbildning, Jag vill personligen möta den häst som bara kan allt och som är världsbäst när ryttaren knäpper med fingrarna.
 Bara för att min häst var avlad för travet, behöver inte det betyda att den tycker om att gå på travbnanan. Bara för att din häst är avlad för hoppning/dressyr behöver inte det betyda att den är såå mycket bättre. Min häst är som din. Oavsett vad vi vill ha våra hästar till så är de från början samma djur, en häst.


Vad jag vill få fram med detta är att alla hästar är hästar, oavsett utseende, ras osv.
Att, som jag, älska varmblod är som att älska en anna ras tex. Frieser.
Visst att det finns travhästar med ett temprament som är riktigt illa, precis som alla andra hästraser.
När jag började rida älskade Warris, förstod jag hur hårt orden tar och att det inte är sant.
Johanna är nog den enda som jag bara spytt ut min känslor över detta på riktigt om. Det finns så mycket, och långt ifrån allt står här.
Kan ni förstå hur ofta jag kommit hem och fått sätta mig ner för att bara tänka igenom saker som sägs, tvinga mig själv att inte ta illa upp. Det är det man gör, människor som jag är vän med i min omgivning och vuxna som jag litar på säger till mig en massa saker som får mig att tro att jag inte har ett eget omdöme. Vad får dessa människor ut av det?

Jag är en sådan person som tar upp minsta lilla, och det ör jobbigt i denna frågan.
När människor i min omgicning säger till mig att jag inte borde kasta bort min kunskap genom att rida travhästar blir jag ledsen, på riktigt. De förstår inte hur ont det gör.

Sen pratade jag med Johanna för ett tag sen, och då bestämde jag mig för att slå bort all skit, älska det som jag vill älska.
Bara vara mig själv.

Elin

image description
En häst precis som alla andra<3


Kommentarer
Postat av: Lollo

Bra skrivet ELin.

Travarna är trevliga, jag gillar dom också;)

2012-05-11 @ 11:46:22
URL: http://louisellundberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0